Apr 18, 2013

Peluang Perniagaan dari Pusat Grosir Busana Muslim

Lebih dari 1000 kedai milik pengusaha kecil dan sederhana, yang juga adalah pengeluar busana muslim di area UKM Thamrin City lantai 5 Jaakarta memberikan kesempatan belanja produk UKM berkualiti harga berpatutan, juga membuka peluang usaha bagi anda yang berminat menjadi reseller busana muslim, berbagam model jilbab dan aksesori.

Pusat grosir jilbab ini menjadi tujuan belanja para agen / pengedar juga kalangan artis yang berniaga busana muslim serta mal ternama pun membelanjakan produk busana muslim di tempat ini. Kualiti produk UKM busana muslim semakin meningkat dan diakui pelbagai kalangan. Buktinya, ragam produk yang dijual di pusat borong ini kerap dijual kembali di pelbagai pasaran borong, mal, butik di dalam dan luar negeri.

Menurut H Fikri, Ketua Persatuan UKM Thamrin City berkualiti busana muslim produk UKM terus mengalami peningkatan. Model busana terutama kerudung yang menjadi produk andalan di pusat borong ini juga sekamin inovatif menyesuaikan trend dan keperluan pasaran.

"UKM mulai berdagang di Thamrin City lantai 5 ini mulai 2005-2006. Dua tahun terakhir jumlah UKM bertambah banyak, pada 2012 lebih dari 1000 UKM. Yang belanja di sini bukan hanya pedagang dari ITC atau pasar borong dari berbagai daerah, namun juga peniaga besar , "jelasnya saat saat temu media di Thamrin City, Jakarta, beberapa waktu lalu.

Isnin dan Khamis mulai pukul 04:00 hingga 12:00 merupakan waktu puncak untuk belanja borong produk UKM busana muslim. Pada dua hari belanja borong ini, perolehan jualan UKM mencapai Rp 5-100 juta.

"Produk UKM 70-80 peratus dijual borong, namun runcit juga dilayani. Kecenderungannya perolehan besar namun margin masih kecil sekitar 5-7 peratus. Namun produk UKM ini terus berkembang dan bahkan sudah menjadi tuan rumah di negeri sendiri dan berjaya mengatasi serbuan produk import terutama dari China selama dua tahun belakangan, "tuturnya.

Jika anda berminat mencari peluang perniagaan dari pusat borong ini, paparan fakta berikut boleh menjadi pertimbangannya. Fikri mengatakan, produk kerudung paling menonjol dari segi model dan jumlahnya juga mendominasi di pusat borong ini. Boleh dibilang kerudung adalah produk UKM pilihan di kawasan UKM Thamrin City lantai 5.

Meski begitu, dua tahun terakhir busana muslim seperti baju koko juga terus berkembang dari segi kualitas desainnya. Sama halnya dengan pilihan mukena yang mengalami peningkatan dua tahun kebelakangan. Sementara busana muslim berkembang setahun terakhir di pusat borong ini.

Alih-alih menghasilkan sendiri kerudung atau busana muslim yang memerlukan kos yang tinggi, anda boleh mencari peluang perniagaan dengan menjadi reseller dari pusat borong ini. Apalagi menurut Fikri, harga borong yang kompetitif boleh memudahkan reseller dalam menentukan harga jual secara runcit.

Tak perlu heran jika barang yang anda beli di pusat grosir ini anda boleh temui di mal ternama dengan harga satuan yang dibanderol berkali-kali ganda. Sebuah sajadah seharga Rp 120.000 misalnya, boleh dijual Rp 700.000 di mal ternama di Jakarta.

Anda boleh menetapkan sendiri strategi harga jika ingin berniaga produk UKM bekerjasama dengan pengeluar busana muslim dan sebagai pusat grosir jilbab ini.

No comments:

Post a Comment

Please do not leave a comment SPAM or URL link

Hijab Quotes | Grosir Jilbab Murah Tanah Abang | Powered by Blogger.com | Thank you for your visit